Tonsättare: Tuomo Haapala
Utgiven: 2005 (CD)
ISBN: 91-88152-37-5
Totallängd: c:a 48 min.
Musikaliskt rör sig Tuomo Haapala som alltid, i en egen region där hans konstmusikaliska språk sammansmälter med improvisationsmusiken och impulser från nordisk folklig musik.
Scelsiana – en klingande dikt med inspiration från den italienska tonsättaren Giacinto Scelsi som likt Haapala rörde sig (Scelsi dog 1982) mellan det noga planerade och i stundens ingivelse. 5 x 11th Lamentation. Tuomo Haapalas inlägg över den terror som utövas av stater, enskilda och organisationer. The Escaping Life. Ett textavsnitt ur Pablo Picassos pjäs ”De fyra små flickorna” ligger bakom tondikten ”Det flyende livet”. Här i ordlös version. Ja päivä pimeni. En klingande betraktelse om ”det blåa ljusets tid” i norr. En tid då solen inte orkar titta upp över horisonten. Calling Strange Herd Home. Haapalas komposition använder lockandet efter kor och kreatur på fäbodarna som språngbräda för nya äventyr. Low Attack and High. En tondikt om myllans mottagande av de fallande höstlöven. Hanjo. Musik till en Mishimapjäs av Iskra.
Eurasia. Tuomo Haapala använder ofta termen "euro-asiatisk musik” om vissa kompositioner. Här ett sådant som gjorts i samarbete med Mats Einarsson. Aria för älg och basfiolkör. För andra gången sjunger denna älg i Haapalas musik. Förra gången i en duett med Marie Selander på CDn Vattenvirvlar. Nu sjunger älgen i en skog av kontrabaser. Partchiana med röstakrobaten Marie Selander, pianisten Kristine Scholz och oudspelaren Jörgen Adolfsson i ”Musikens vita fläckar” Talking about war brings war. Mads Rydmans diktning gav inspiration åt detta solostycke.